Zelf website optimaliseren

Zelf website optimaliseren? Als ondernemer wilt u natuurlijk goed scoren in Google. Door de overdaad aan informatie op internet ziet u misschien door de bomen het bos niet meer. Daarom hebben wij voor u als ondernemer een checklist samengesteld voor on-page-SEO. Met deze checklist weet u zeker dat u niets over het hoofd ziet als u uw webpagina’s wilt optimaliseren.

Let op! Deze checklist omvat alleen de optimalisatie op webpagina’s, de zogenaamde on-page-SEO. Om goed te scoren in Google is on-page-SEO een goede start en kan er voor zorgen dat u hoog in de zoekresultaten naar voren komt. In veel gevallen zal echter blijken dat er meer nodig is dan alleen on-page-SEO. Deze uitgebreide methoden en technieken komen in dit artikel niet aan de orde.

Zoekwoorden onderzoek

We gaan er ervan uit dat u onderzoek hebt gedaan naar de te gebruiken zoektermen om uw webpagina’s te optimaliseren. Een paar handige tools (gratis) voor zoekwoordenonderzoek zijn: Google Search Console, Google trends en Google Adwords Zoekwoordplanner.

Tip: sneller scoren met uw zoekterm

Om sneller te scoren en minder concurrentie te ondervinden, is het soms aan te raden om zogenaamde long-tail-zoektermen te gebruiken. Dit zijn zoektermen die bestaan uit 4 of meer woorden (bijvoorbeeld: gele tafel zwarte poten). Het zoekvolume van long-tail-zoektermen is lager, maar het verslaan van concurrenten op deze woorden is vaak vele malen makkelijker.

Checklist voor on-page-SEO

1. Gebruik uw zoekterm vooraan in de <title> -tag
2. Gebruik uw zoekterm vooraan in de meta-omschrijving
3. Gebruik uw zoekterm zonder overbodige woorden
4. Gebruik uw zoekterm in de URL van de pagina
5. Gebruik een broodkruimelspoor met uw zoekterm
6. Gebruik uw zoekterm vooraan in de kopteksten en zorg voor een logische structuur
7. Geef uw afbeeldingen goede bestandsnamen
8. Gebruik uw zoekterm als alternatieve tekst van afbeeldingen
9. Begin een artikel met uw zoekterm
10. Gebruik uw zoekterm in de tekst
11. Gebruik synoniemen
12. Optimaliseer uw media
13. Gebruik relevante links
14. Gebruik inhoudsopgaven van uw kopteksten
Hulp nodig?

 

1. Gebruik uw zoekterm vooraan in de <title> -tag

De titel van een webpagina wordt geplaatst in de <title> -tag. Het wordt ook wel de meta-titel genoemd en deze tekst is ook als titel zichtbaar wanneer uw website naar voren komt in de zoekresultaten en in het dakje van de browser wanneer de pagina wordt bezocht.

title tag seo

titelbalk seo

Maakt u gebruik van WordPress? Dan kunt u gebruik maken van de SEO plugin van YOAST. Hierin kunt u de titel aanpassen en direct bekijken.

 

2. Gebruik uw zoekterm vooraan in de meta-omschrijving

De meta-omschrijving is het stukje tekst die onder de titel in de zoekresultaten staat (niet verwarren met de url die direct onder de titel staat). Door dit stukje tekst te optimaliseren is Google beter in staat om de pagina beter te beoordelen. Houd er wel rekening mee dat Google deze tekst niet altijd één op één overneemt.

meta omschrijving seo

De meta-beschrijving past u aan door het toevoegen van het volgende stukje code in de html-code:

<meta name=’description’ content=Zet hier de tekst die u wilt laten zien in de zoekresultaten’/>

Maakt u gebruik van WordPress? Dan kunt u gebruik maken van de SEO plugin van YOAST. Hierin kunt u de meta-omschrijving aanpassen en bekijken in het voorbeeld.

 

3. Gebruik uw zoekterm zonder overbodige woorden

Gebruik geen overbodige woorden in uw zoekterm die uw bezoekers ook niet gebruiken. Verplaatst u zich in uw potentiële bezoekers: Zullen zij ‘een gele tafel met zwarte poten’ typen als zij zoeken? Of typen zij eerder ‘gele tafel zwarte poten’? Waarschijnlijk de laatste hè? Gebruik die exacte term dan ook in uw pagina om nog relevanter te zijn voor de Google zoekresultaten.

 

4. Gebruik uw zoekterm in de URL van de pagina

Gebruik uw zoekterm zo ver mogelijk vooraan in de url van de pagina, direct na de domeinnaam en gebruik min-tekens tussen de afzonderlijke woorden:

www.domeinnaam.nl/hier-uw-zoekterm/

 

5. Gebruik een broodkruimelspoor met uw zoekterm

Een broodkruimelspoor laat uw bezoekers niet alleen weten waar zij zich op uw website bevinden, het is ook een geschikte gelegenheid om uw zoekterm in te verwerken (en interne link):

Een broodkruimelspoor wordt bovenaan de webpagina weergegeven op de volgende wijze:

broodkruimelspoor seo

 

6. Gebruik uw zoekterm vooraan in de kopteksten en zorg voor een logische structuur

De grootste koptekst mag maar één keer gebruikt worden op een webpagina (<h1>). Zorg voor een logische opbouw in uw teksten door gebruik te maken van verschillende kopteksten (van groot naar klein: <h1>, <h2>, <h3>, <h4>) tussen de alinea’s. Denk hierbij aan de opbouw in een boek waarbij de grootte de mate van belangrijkheid aangeeft. Gebruik uw zoekterm niet in elke kop, maar in ieder geval  één keer in elk type koptekst. Begin de koptekst met de exacte zoekterm. Hoe groter de koptekst, hoe meer waarde Google geeft aan de woorden die hierin staan, maar gaat u onnodig zoekwoorden in alle kopteksten proppen (keyword-stuffing), dan wordt u door Google afgestraft.

 

7. Geef uw afbeeldingen goede bestandsnamen

Ook de bestandsnaam van een afbeelding is belangrijk voor SEO. Bovendien kunnen uw afbeeldingen ook apart gevonden worden als deze goede bestandsnamen hebben. Gebruik uw zoekterm als bestandsnaam voor uw afbeeldingen met min-tekens tussen de afzonderlijke woorden, bijvoorbeeld: gele-tafel-zwarte-poten.jpeg.

 

8. Gebruik uw zoekterm als alternatieve tekst van afbeeldingen

Elke afbeelding op uw webpagina dient een alternatieve tekst te hebben. Dit is niet alleen belangrijk voor de gebruikersvriendelijkheid (denk aan voorleesbrowsers die deze tekst voorlezen aan iemand die niet kan zien), maar ook voor uw SEO-waarde. U vertelt Google als het ware waar de afbeelding over gaat.

In WordPress kunt u de invoervelden gebruiken bij het toevoegen van een afbeelding (‘Alt Text’). Vul uw zoekterm in als alt-tekst.

 

9. Begin een artikel met uw zoekterm

Begin een artikel met uw zoekterm in de eerste alinea, in de eerste zin. Maak uw zoekterm dikgedrukt. Dikdrukken heeft niet heel veel SEO-waarde, maar is toch nuttig.

 

10. Gebruik uw zoekterm in de tekst

In de tekst (alinea’s) kunt u de zoekterm een aantal keren terug laten komen, maar overdrijf het vooral niet om te voorkomen dat u door Google gestraft wordt op ‘keyword-stuffing’. Zoektermen die in het begin van de tekst voorkomen, hebben meer waarde.

 

11. Gebruik synoniemen

Om uw teksten levendiger te maken en op meer termen gevonden te kunnen worden, is het aan te raden om synoniemen te gebruiken. Dit wordt semantische SEO genoemd en houdt in dat de betekenis van woorden wordt gebruikt om te optimaliseren. Google is heel goed in staat om synoniemen te begrijpen en waardeert het gebruik ervan.

 

12. Optimaliseer uw media

Gebruikt u video’s, afbeeldingen, podcasts of andere zogenaamde ‘rich media’ in uw pagina? Heel goed! Google houdt ervan als u content op verschillende manieren aanbiedt aan uw bezoekers en u zult hier voor beloond worden.

Maarrrr, optimaliseer uw media wel: zorg voor duidelijke titels, bestandsnamen en tags die uw zoektermen bevatten.

 

13. Gebruik relevante links

Om SEO-waarde door te geven aan andere pagina’s op uw website, kunt u in de tekst linken naar andere pagina’s op uw website (gebruik een beschrijvende naam voor uw links).

Gebruik ook relevante outbound links (links die naar andere websites verwijzen). Google waardeert het als u naar relevante websites linkt. Let er wel op dat deze links en de linktekst daadwerkelijk relevant zijn (een link van een pagina over tafels die linkt naar een pagina over hondenvoer, is bijvoorbeeld niet relevant).

 

14. Gebruik inhoudsopgaven van uw kopteksten

Na de inleidende tekst van een artikel is het soms aan te bevelen (niet elk artikel leent zich hier even goed voor) om een inhoudsopgave te plaatsen die linkt naar de betreffende kopteksten in de tekst. Hierdoor wordt het artikel gebruiksvriendelijker, uw bezoeker hoeft immers niet de gehele tekst door te scrollen waardoor de kans bestaat dat hij/zij afhaakt, maar de interne linkstructuur heeft ook SEO-waarde.

 

Hulp bij SEO

 

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig of wilt u de SEO uit handen geven aan onze experts? Vul dat ons contactformulier in of bel: 0223 759 505

CONTACT OPNEMEN