WEBSITE BOVENAAN IN GOOGLE

Website bovenaan in Google? Wij hoeven u als ondernemer waarschijnlijk niet uit te leggen hoe belangrijk het is om hoog te scoren in Google met uw website of webshop. Wij, als specialist op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) gebruiken diverse technieken om u beter vindbaar te maken. Voor de optimalisatie van pagina’s hebben wij hierbij een kort overzicht gemaakt van enkele SEO-termen en hun uitleg:

Zoekwoorden analyse

zoekwoordenonderzoek seo Door onderzoek te doen naar zoekwoorden kan ontdekt worden welke zoektermen voor u mogelijk goed werken. Tools die hier veel voor gebruikt worden zijn Google Webmastertools, Google keywordplanner en Google Suggest. Door de juiste zoekwoorden te kiezen (dit kunnen ook complete zinnen zijn overigens) en deze op juiste wijze te verwerken in uw website, kan uw website enorm stijgen in de zoekresultaten van Google.

Optimalisatie pagina

pagina optimalisatie seoPagina optimalisatie is de allesomvattende term voor het dusdanig toepassen van SEO-technieken op een webpagina dat deze goed wordt gevonden in Google. Let op: wij maken alleen gebruik van zogenaamde ‘White hat SEO’ (toegestaan door Google), in tegenstelling tot ‘Black hat SEO’ welke je op den duur alleen maar zullen doen dalen in de zoekresultaten. Op deze pagina worden enkele technieken kort uitgelegd.

Url-optimalisatie

url optimalisatie seoDe url van een webpagina is het adres dat direct naar de betreffende pagina leidt. Om je pagina te optimaliseren voor Google is het van belang dat de url opgebouwd is uit relevante keywords. Gebruik hierbij middenstreepjes (-) tussen de afzonderlijke woorden.

Optimalisatie van afbeeldingen

optimaliseren afbeeldingen seoAfbeeldingen dienen een relevante bestandsnaam, titel en alt-tag te bevatten (gebruik van relevante keywords). Een alt-tag geeft de alternatieve titel weer van afbeeldingen, deze tekst wordt weergegeven wanneer een afbeelding niet kan worden weergegeven of wordt voorgelezen aan slechtzienden die een spraakbrowser gebruiken. Ook hier is het van belang om relevante keywords te gebruiken om uw SEO-waarde te verhogen.

Title tag

titel optimalisatie seoDe title-tag is de titel van je webpagina, zoals deze wordt overgenomen door Google. Daarom is het belangrijk om deze tag te gebruiken voor de keywords die relevant zijn voor de pagina. Het is waarschijnlijk de eerste regel die een websurfer ziet als u in de zoekresultaten naar boven komt.

H1-, H2-, H3-optimalisatie

koptekst optimalisatie seoDe kopteksten in een webpagina worden opeenvolgend in grootte in de html-code opgenomen als H1, H2, H3, enz. Op deze wijze kan Google de structuur van jouw website lezen en waarde toekennen aan kopteksten. Aan een H1-kop wordt meer waarde toegekend dan aan H2 en zo verder. Gebruik relevante keywords in de kopteksten om uw SEO-waarde te verhogen.

Content optimalisatie

content optimalisatie seoOnder content optimalisatie wordt onder meer verstaan dat keywords op juiste wijze in de tekst worden gebruikt (overdrijf het niet door keywords te gaan proppen in de tekst, dit zal meer kwaad dan goed doen). Ook is het kiezen van een juiste structuur, opbouw en gebruik van verschillende media onderdeel van het optimaliseren van content.

Meta-description

De meta-description is de korte beschrijvende tekst onder een zoekresultaat. Deze zin wordt door Google letterlijk overgenomen is dus belangrijk om te vullen met een goede tekst die een surfer overhaalt om jouw website te bezoeken. Ook hier is het van belang om keywords op de juiste manier is de tekst te verwerken.

Longtail optimalisatie

Vaak is het voor ondernemers moeilijk om te scoren op zoektermen die bestaan uit enkele woorden, simpelweg omdat er teveel concurrentie is. Een mogelijke oplossing is om te gaan scoren op langere zoektermen van 4 woorden of meer, omdat u hiermee heel gericht uw doelgroep kunt benaderen en minder concurrentie ondervindt.

Linkbuilding

Oorspronkelijk vormde backlinks de ruggengraat van het zoekalgoritme van Google. Vandaag de dag speelt dit niet meer zo’n grote rol en zijn er veel betere optimalisatietechnieken. Dit betekent echter niet dat u het links moet laten liggen. Een aantal voorbeelden van backlinken anno 2017: gebruik social media links en koppelingen, ga gastbloggen, meld u aan bij vinden.nl of ga linkruilen (niet altijd aan te raden).